משחקי וידאו עוזרים להילחם בדמנציה

בעוד שתחום זה של המדע עדיין נחקר, מחקרים שכבר נעשו הראו בעקביות כי הקפדה על עבודה עם המוח מורידה את קצב ההידרדרות הנפשית ככל שמתבגרים. אחד המחקרים המפורסמים ביותר בנושא זה, המחקר הקוגניטיבי המתקדם למען קשישים עצמאיים וחיוניים (ACTIVE), התקיים בשנת 2002, ומומן על ידי המוסדות הלאומיים לבריאות.

 

במחקר השתתפו 2,802 מבוגרים בני 65 ומעלה, והם ביצעו עשרה אימוני מוח במשך תקופה של חמישה עד שישה שבועות. הפגישות נועדו כדי לעבוד על הזיכרון, ההנמקות ומהירות עיבוד המידע. על ידי מעקב אחר משתתפים אלה לאורך זמן, החוקרים מצאו כי אלו שהשלימו את ההדרכה הראו שיפור באזורים אלה במוח למשך חמש שנים לפחות. מחקרים אלה ואחרים גרמו למדענים להאמין כי פעילות נפשית וקוגניטיבית יכולה לצמצם את הסיכויים לחלות בדמנציה או באלצהיימר עבור קשישים.

 

התיאוריה העומדת מאחורי זה היא שעל ידי אימון המוח שלנו, אנו מגדילים את מה שמכונה “הרזרבות הקוגניטיביות“. ככל שהמאגרים הקוגניטיביים שלנו גדולים יותר, כך נחוש פחות בירידה קוגניטיבית ככל שנתבגר. בעוד שפיתרון חידות ותשבצים היא דרך אחת להגדיל את פעילות המוח שלנו, העיתון הבינלאומי לחולי אלצהיימר מדווח כי ישנה עדיפות רחבה יותר לאורח חיים מלא בפעילויות פנאי אינטלקטואליות וחברתיות. לדוגמה, במקום לשחק סוליטייר, אספו קבוצת חברים ושחקו רמי.

 

לאחר שמאבדים בני זוג בגיל כזה, ישנם משחקים רבים המיועדים לחולי דמנציה שעוזרים בשיפור מצבם. לפי Alzheimers.net, ישנם שמונה משחקי אימון מוח שהם ממליצים עליהם. מרבית מהם אפליקציות משחקי דמנציה שניתן להוריד לטלפון או לאייפד, וכן קיימת גישה למאות משחקים ופאזלים שיכולים לעזור לחדד את הזיכרון שלהם. לדוגמה, Brain Metric מספק משחק מילים לחולי דמנציה שבודק את מנת המשכל המרחבית שלהם, ויחד עם זאת משפר את הריכוז והזיכרון.

 

לפניכם כמה תרגילים ופעילויות פשוטות כדי לשמור על חדות נפשית לאורך שנים ולעזור להילחם בשיטיון:

 

  • תרגילי נפש פשוטים כדי לשמור על חדות הזיכרון שלכם.
  • עבדו בראשכם בעיות במתמטיקה, במקום לכתוב אותן על נייר או להשתמש במחשבון.
  • בכל פעם שאתם חוזרים הביתה מביקור במקום חדש, הוציאו פיסת נייר וציירו מפה של המיקום על סמך מה שאתם זוכרים.
  • נסו לבצע משימות שגרתיות ביד הלא דומיננטית שלכם.
  • כשאתם אוכלים בחוץ, אתגרו את עצמכם לנסות לאתר את המרכיבים האישיים במנה, על סמך הטעם. הפכו את זה למשחק.
  • כשאתם במכולת, בדקו כמה פריטים נחוצים אתם יכולים לזכור מהזיכרון לפני שאתם שולפים את הרשימה מכיסכם.
  • נסו פעילויות שעוסקות בכמה שיותר מחמשת החושים שלכם, כמו למשל לקחת שיעורי בישול או לנסות ללמוד גינון.
  • רכשו מיומנות חדשה הכוללת תיאום של העיניים והידיים, כמו סריגה, צביעה או נגינה.
  • למדו שפה זרה. ישנן תוכנות רבות המאפשרות לנו ללמוד שפות חדשות בנוחות רבה, אפילו בזמן שאנחנו נוהגים ברכב.
  • שחקו בראש במשחקי מילים. לדוגמה, אתם יכולים לדמיין את איות המילה ואז לאתגר את עצמכם לחשוב על מילים אחרות שמתחילות באותן שתי אותיות ראשונות.

 

שמירה על חדות דעתנו יכולה להיות לא רק מועילה במיוחד, אלא גם כיפית. בדקו את משחקי הלוח ומשחקי הזיכרון הרבים עבור קשישים הזמינים כעת באמזון. נסו אותם. אתם יכולים לשחק כמשפחה, ואם זה לא אפשרי, לדאוג שאהוביכם המבוגרים ישחקו משחקי זיכרון קלים עם המטפלת שלהם. לא רק שמשחקים יחד יחזיקו את יקיריכם הקשישים חדי מחשבה, הם יכולים גם לעזור להפחית את הבדידות. קראו את סימני האזהרה של דמנציה כדי לזהות אם יקיריכם עשויים להזדקק למשחקי מוח המיועדים למניעת דמנציה.